Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Ansku BCN

Wednesday, July 9, 2014

Kesän 2014 vuoristovaellus Pyreneillä, osa 4. Perjantai

Nukuttuamme kuin tukit korvatulpat korvissa heräsimme aamulla ihanaan auringonpaisteeseen! Oliko totta, että sääennuste oli näin väärässä?

Menimme välittömästi ripustelemaan kaikki kamppeemme aurinkoon kuivumaan. Ne olivat vieläkin ihan litimärkiä, varsinkaan kengät eivät olleet kuivuneet yhtään.

Colomersin majan edustalla on helikoptereiden laskeutumispaikka ja siinä toimii puhelin ja netti. Pääsimme siis tarkistamaan sääennusteen ja niinpä niin, sadetta oli luvassa...

Aamupalaa syödessämme alkoi vesi ripsiä ikkunoihin, ja meille tuli kiire nostaa kamat nopeasti sisälle. Muutama paita oli ehtinyt vähän kuivahtaa, mutta tärkeimmät eli kengät eivät. Teimme siis päätöksen: menisimme alas kuuden kilometrin päässä olevalle hotellille yöksi kuivattamaan kamat ja odottamaan seuraavaa päivää, jonka oli luvattu olevan vähän kuivempi. Pyysimme majan pitäjiä ilmoittamaan seuraavalle majalle, että emme ole tulossa yöksi, otimme piknik-eväämme ja lähdimme valmistautumaan kävelyyn.

Märkien kenkien vetäminen jalkaa ei huvittanut, joten uhrasin Lohjan Citymarketista ostetun kertakäyttöisen sadetakin. Laitoin ensin jalkaan kuivan sukan, sen päälle askartelin sadetakin hihoista pussukan ja sitten vedin kylmän märän kengän jalkaan. Vähän jalka luisti kengän sisällä mutta toimi!

Näkyvyys oli ylhäällä huono, olimme ihan pilvessä. Parin minuutin kävelyn jälkeen tapahtui minun reissuni kohokohta: näin tulisalamanterin! Olin melkein astua kelta-mustan liskon päälle. Se liikkui hitaasti, mutta siltikään emme ehtineet ottaa siitä kuvaa sillä kamera oli sateenpitävässä laukussa suojassa. Tältä se kuitenkin näytti, linkki.

Hei hei Colomersin maja, toivottavasti huomenna taas nähdään! Ajatuksena oli siis jatkaa matkaa seuraavana päivänä ohittaen tämä maja.

Alamäkeä oli joutuisa kävellä. Maisemat olivat ihan erilaiset kuin ylempänä, jossa olimme siis puurajan yläpuolella.

Paikoitellen oli pitkospuitakin.

Meillä ei ollut varausta, mutta toivoimme, että hotellissa olisi tilaa. Olihan siellä, ja omistaja taisi sääliä meitä niin paljon, että antoi meidän yöpyä off-season -hintaan ja saimme vielä käyttää ilmaiseksi saunaa, uima-allasta ja jacuzzia. Saimme höpöteltyä vielä uikkaritkin lainaan ja lämpöpuhaltimen kengillemme. Heitimme ylävitoset: tuli tehtyä oikea päätös!

Banhs de Tredos on sekä hotelli että kylpylä ja se sijaitsee kuuman lähteen äärellä. Veden lämpö on 33 astetta ja lähdettä on käytetty jo Rooman ajoilta. Hotellin yhteydessä on myös ravintola, jossa söimme illalla hyvin ja pitkän kaavan kautta.

Otimme siis iltapäivän ja illan ihan rennosti, kuunnellen sateen ropinaa. Saimme heittää kunnon löylyt saunassa ja uida kylpylän uima-altaassa, jonka vesi lämmitti ihanasti. Ja ennen nukkumaanmenoa tarkistimme sekä sääennusteen että kenkien kuivuusasteen, ja molemmat näyttivät erinomaisilta. Huomenna uudelleen vuoren päälle!