Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Ansku BCN

Wednesday, March 4, 2015

Hurmaava Porto, Portugal

Pohjoisen Portugalin Porto oli yllättävän ihana!

Lyhyen Portugalin roadtripimme määränpää oli siis Porto. Kaupungissa olimme vain yhden päivän ja kaksi yötä, mutta koska kaupungin keskusta on pieni, ehdimme kiertää sen hyvin. Päätimme heti aamusta, että koska sää on niin hieno, emme edes suunnittele vierailevamme missään museoissa tai muissa, vaan kuljemme kaupungilla ihan miten huvittaa. Kävely tuntui jaloissa illalla, kaupunki on hyvin mäkinen!

Ensimmäiseksi menimme Douro-joen varrelle kävelemään ja katselemaan veneitä. Edellisyönä satoi kovasti ja ilma oli puhdas hengittää. Mukavan merellinen tunnelma kaupungissa oli, vaikka meri ei ihan siinä kaupungin edustalla olekaan. Joella oli veneitä ja soutuporukoita, rannoilla riitti kävelijöitä.

Maistoimme tietysti portviiniä, sen syntysijoilla kun olimme, ja saimme vatsamme täyteen edelliskuussa avatussa trendikkäässä ravintolassa. Leivoksiakin tytöt maistelivat. Koko Portugalin reissun ajan söimme kyllä hyvin, ei todellakaan voi valittaa.

Reissusta tuntuu olevan jo kauan, enkä oikein enää muista, mitä olin ajatellut tänne kirjoittaa. Pitäisi aina tehdä muistiinpanoja! Kadut olivat sokkeloisia ja näimme paljon hienoja palatseja, kirkkoja, romahtamiskunnossa olevia taloja, kulkukissoja, värikkäitä seinäkaakeleita... Ylipäätään kaupungista jäi värikäs mielikuva, jota kirkas auringonpaiste vain korosti.

Hienoja, vanhoja raitiovaunuja oli täälläkin. Porto ei hävinnyt Lissabonille ollenkaan, enkä pysty sanomaan kummasta kaupungista pidin enemmän. Porton historiallinen keskus Ribeira on Unescon maailmanperintökohde, eli sekin kertonee jotain kaupungin ainutlaatuisuudesta.

Halusin ehdottomasti käydä pyörähtämässä yhdessä maailman kauneimmista kirjakaupoista, Livraria Lellossa. Pieni kauppa olikin todella kaunis, mutta myös melko täynnä ihmisiä. Harva taisi ostaa kirjoja, emme mekään.

Rautatieasemalla oli kaunista. Emme olisi tännekään osanneet tulla ilman hotellin respan vinkkiä. Kannattaa siis aina höpötellä mukavia ihmisten kanssa.

Porto oli positiivinen yllätys, jossa olisi kulunut enemmänkin aikaa. Ympäröivä luontokin näytti lentokoneesta katsottuna kiinnostavalta. Meri on ihan lähellä ja luonto näytti kovin rehevältä.

Menkää siis ihmiset Portoon, se on hieno paikka!

Our road trip in Portugal ended in Porto. It's a lovely town, we liked it a lot!

Labels: ,

9 Comments:

At March 4, 2015 at 6:11 PM , Anonymous Jenna / Journey Diary said...

Oi että miten tunnelmallisen näköinen paikka, hienoja kuvia (:

At March 4, 2015 at 7:08 PM , Blogger Elina / Vaihda vapaalle said...

Näyttää erittäin kivalta kaupungilta :) Millainen lämpötila tuolla oli tähän aikaan vuodesta?

At March 4, 2015 at 7:18 PM , Blogger Unknown said...

Kiitos Jenna :)

At March 4, 2015 at 7:20 PM , Blogger Unknown said...

Meille sattui aurinkoinen päivä ja lämpötila nousi puolenpäivän aikaan pariinkymmenen asteeseen. Vähän tuuleskeli, mutta ei kylmästi. Oli kyllä nätti paikka :)

At March 4, 2015 at 7:54 PM , Blogger aNNiKa said...

Näyttää tosi söpöltä ja idylliseltä paikalta, jostain syystä sellanen kuva mulla on Portosta jäänyt, vaikken ole siellä vielä päässyt käymään :) Ihanan tunnelmallisia kuvia!

At March 6, 2015 at 4:04 PM , Blogger Elina / Vaihda vapaalle said...

Kun katsoo mittaria täällä Suomessa ja se näyttää 0,6 astetta, tuo parinkympin päivälämpötila kuulostaa erittäin hyvältä! :D

At March 8, 2015 at 10:39 AM , Anonymous Anonymous said...

Kävimme mieheni kanssa Portossa joitakin vuosia sitten, ja Porto on ehdottomasti yksi mieheni ja minun lempikaupunkeja! Ihanat pikkukadut, Port-viinit, suhteellisen halvat hotellit ja herkullinen ja halpa ruoka. Aivan ihana paikka!

At March 8, 2015 at 8:19 PM , Blogger Unknown said...

Portossa oli vähän sellaista pikkukaupungin meininkiä, vaikka eihän se ihan pieni ole. Symppis kaupunki!

At March 8, 2015 at 8:20 PM , Blogger Unknown said...